Bangkok in Technicolor

 

An exhibition of photographs from the new book by

Manit Sriwanichpoom

 

1 November – 27 December 2014

 

 

Fifteen years after ‘Bangkok in Black & White’ (1999), Manit Sriwanichpoom’s first book of images of his home town that reflect culture clash between old and new, comes ‘Bangkok in Technicolor’, his full-colour photo book. The morphing of Bangkok is now nearly complete; the result a strange mutation, a new environment garish and alien.  Loomed over by the monstrous purple hybrid angel/Christmas tree and the fantasy landscape of giant billboards, riveted to a screen in their palms, the people in this space and time surrender themselves, and their city, to the homogenous consumerist dream of imagined worldly joys.

 

Photographically, these arresting images bring a counter-intuitive revelation: our basic assumption about colour vs monochrome is turned on its head. For 21st Century man, black and white is no gritty realism but nostalgia and romance, especially if it’s noir. Fantasy has saturated the fibre of our being, taken over our perception, become our reality. Larger than life as if lived on a movie screen, our noir is now in vivid colour.

 

Thai contemporary photo-artist Manit Sriwanichpoom’s vibrant work offers a sharp and satirical view on Thai society, politics and religion. He has exhibited widely in numerous important international venues and art festivals. His work is collected by international museums, including the Maison Europeene de la Photographie (France), Deutsche Bank (Germany), Queensland Art Gallery (Australia), Fukuoka Asian Art Museum (Japan), and the Singapore Art Museum. In 2007 he was awarded the Higashikawa Overseas Photographer Prize.

 

 

บางกอกเทคนิคคัลเลอร์

 

นิทรรศการจากหนังสือรวมภาพถ่ายโดย

มานิต ศรีวานิชภูมิ

1 พฤศจิกายน –  27 ธันวาคม 2557

 

ครบ 15 ปีหลังจาก “กรุงเทพ ดำ-ขาว” (2542) หนังสือรวมภาพถ่ายเมืองหลวงเล่มแรกของ มานิต ศรีวานิชภูมิ ที่สะท้อนแง่มุมของการเผชิญความเปลี่ยนแปลงวิถีชีวิตและวัฒนธรรมระหว่าง ‘เก่า’ ปะทะ ‘ใหม่’, วันนี้ เขามากับผลงานชุดใหม่ “บางกอกเทคนิคคัลเลอร์” หนังสือลำดับที่ 2 รวมภาพถ่ายสีเต็มตาที่ว่าด้วยเรื่องราวการคลี่คลาย การปรับตัวเข้าหากันระหว่างสิ่งเก่ากับใหม่ เกิดเป็นสภาวะแวดล้อมและภาพลักษณ์แปลกประหลาดตา เช่น ต้นคริสต์มาสยักษ์รูปเทวดาจอมพลัง, ภาพสังคมก้มหน้าอยู่กับอุปกรณ์สื่อสารบนฝ่ามือ และการกลายเป็นเมืองวัตถุนิยมเต็มร้อยที่อยู่กับเรื่อง ‘เนื้อหนังมังสา’ ในรูปป้ายโฆษณาใหญ่ยักษ์ ทัศนียภาพใหม่ที่ไร้การต่อต้าน  และนี่คือ โฟโต้ไดอารี่ (Photo diary) ที่มานิตมีต่อเมืองเกิดของเขา

มานิต ศรีวานิชภูมิ ศิลปินภาพถ่ายร่วมสมัยไทย ผลงานของเขาเต็มไปด้วยสีสันและมีเนื้อหาเสียดสีวิพากษ์วิจารณ์สังคม การเมือง และศาสนา  มานิตเคยเข้าร่วมแสดงในนิทรรศการและเทศกาลศิลปะนานาชาติสำคัญๆ มาแล้วมากมาย ผลงานของเขายังได้รับการสะสมโดยพิพิธภัณฑ์นานาชาติ เช่น Maison Europeenne de la Photographie (ฝรั่งเศส), Deutsche Bank (เยอรมัน), Fukuoka Asian Art Museum (ญี่ปุ่น),Queensland Art Gallery (ออสเตรเลีย), และ Singapore Art Museum (สิงคโปร์) ปี 2550 มานิตยังได้รับรางวัล Higashikawa Photo Prize จากฮอกไกโดอีกด้วย.