15 MINUTES
A photographic exhibition by
Patrik Budenz
7 March – 26 April 2015
Fast-rising German photo-artist Patrik Budenz, known for his shockingly intimate study of death, ‘Post Mortem’, now turns his probing, sensitive eye on pain: Muay Thai boxers in that brief, telling moment after descending from the ring.
Budenz captures this moment in unstaged backstage portraits shot in several Bangkok stadiums. He says, “Fighters are normally shown as strong, brave and in complete control, but this control crumbles backstage after the fight, and there’s a brief glimpse of the person behind the façade of the fierce warrior, along with the full strength of emotions connected with the 15 minutes of fighting—exertion, pain, exhaustion, vulnerability, despair, determination, triumph and defeat.”
By capturing these portraits up close and in monochrome, eliminating all else, the series’ intense immediacy is emphasized. There’s nothing to see except what’s left after the fight. We feel punch-drunk, exhausted; we feel each and every bruise, in these portraits of truth and, despite the blood and sweat, of beauty too, of man extended to his limits.
Patrik Budenz (born 1971) graduated from the Neue Schule fur Fotografie Berlin (New School for Photography Berlin) in 2009, when his series ‘Post Mortem’ also won the New York Photo Award. In 2011 he was appointed a member of the Deutsche Fotografische Akademie. He has published 2 books: ‘Quaestiones medico-legales – Hinter den Kulissen der Rechtsmedizin’ (2011) and ‘Post Mortem’ (2013). He lives in Berlin, Germany.
15 นาที
นิทรรศการภาพถ่ายโดย
แพทริก บูเดนซ์
7 มีนาคม – 26 เมษายน 2558
ศิลปินภาพถ่ายดาวรุ่งชาวเยอรมัน แพทริก บูเดนซ์ ผู้สร้างชื่อเสียงด้วยผลงานช็อกสายตาชุด “หลังความตาย” (Post Mortem) ภาพถ่ายเนื้อหนังมนุษย์ผู้ซึ่งเพิ่งสิ้นลมหายใจ มาคราวนี้เขาใช้สายตาอันละเอียดอ่อนสำรวจความเจ็บปวดที่หลงเหลือตกค้างทันทีที่เหล่านักมวยไทยเดินลงจากเวที
แพทริกเฝ้าอยู่หลังเวทีมวยไทยหลายแห่งเพื่อจับภาพพอร์เทรตแบบฉับพลัน เขาให้เหตุผลว่า “โดยทั่วไปนักชกมักจะแสดงให้เราเห็นว่าพวกเขาแข็งแกร่ง กล้าหาญ และควบคุมสถานการณ์ได้ แต่หลังเสร็จสิ้นการชก สิ่งเหล่านี้ก็มลายหายไป เหลือให้เห็นแต่ภาพคนจริงๆ ซึ่งเต็มไปด้วยพลังแห่งอารมณ์ตลอดการชก 15 นาที ที่มีทั้งการดิ้นรน, เจ็บปวด, เหน็ดเหนื่อย, อ่อนล้า, สิ้นหวัง, ดุดัน, ชัยชนะ และพ่ายแพ้”
ด้วยวิธีการถ่ายภาพพอร์เทรตระยะใกล้ และเป็นงานขาว-ดำ ไม่มีส่วนใดทำให้สายตาของผู้ชมวอกแวก เสียสมาธิ งานชุดนี้จึงเข้มข้น เต็มไปด้วยพลัง เรารู้สึกได้ถึงอาการเมาหมัด มึนงง อ่อนล้า และล่องลอยปรากฏอยู่ในแววตาของนักชกหนุ่มสยาม นี่คือพอร์เทรตแห่งสัจธรรมที่เต็มไปด้วยหยาดเหงื่อ เลือดเนื้อ น้ำตา และความงาม
แพริก บูเดนซ์ (เกิด 2514) จบภาพถ่ายจาก New School for Photography กรุงเบอร์ลิน ในปี 2552 ผลงานชุด ‘Post Mortem’ ของเขาชนะรางวัล the New York Photo Award และปี 2554 เขาได้รับการแต่งตั้งให้เป็นสมาชิกของ the Deutsche Fotografische Akademie เขามีผลงานพิมพ์สมุดรวมภาพมาแล้ว 2 ชุด: Quæstiones medico-legales – Hinter den Kulissen der Rechtsmedizin และ Post Mortem ปัจจุบันพำนักอยู่ที่เบอร์ลิน เยอรมันนี