Lonely in Bangkok

 

A photographic exhibition by

Jean-Sebastien Faure

 

9 January – 28 February 2016

[Opening party Sat 9 Jan from 6.30 – 9 pm.]

 

Jean-Sebastien Faure’s ‘Lonely in Bangkok’ is powerful, formal, and static, with almost military precision and barely concealed violence and frenzied activity—the concrete itself was poured onto the earth and made to rise by ecologically violent means, after all.

“I engaged in a dialogue with this city,” he says, “that speaks of itself and of those who form it. Because, even without the shadow of a silhouette, there is everywhere in this city an imprint of what people are.”

It’s rare to find a photographer who has chosen to depict loneliness and disorientation in a teeming city like Bangkok with empty streets in the vertical frame, which is harder to get right than the ever popular horizontal composition. Alienated by his inability to speak Thai or even English, French freelance photographer Faure used this technique to convey his four lost years in Bangkok, wandering through the labyrinthine concrete jungle whose horizons are hidden behind billboards and highrises, leaving him with no sense of direction.

There was never a city that so rattled me with the violence and the richness of its contrasts: Bangkok, and the spectacle it unfurls, force-feeds us to nausea but never really satisfies us… Of course, I needed to photograph it but I wanted to inscribe it with this profound solitude.”

Self-taught photographer Jean-Sebastien Faure, born 1969 in Paris, started his career in 1989 capturing music concerts and festivals. His work straddles the line between fine art and documentary photography. He has been published by numerous well-known newspapers and magazines such as Le Monde, Liberation and The Independent.

 

 

 

—————————————————————–

 

เดียวดายกลางกรุง

 

นิทรรศการภาพถ่ายโดย

ฌอง-เซบาสเตียน โฟร์

 

9 มกราคม – 28 กุมภาพันธ์ 2559

[เปิดนิทรรศการ เสาร์ที่ 9 ม.ค. เวลา 18.30 – 21.00 น.]

 

 

ท่ามกลางความเป็นระเบียบเนี้ยบแบบทหาร  ภาพชุด ‘เดียวดายกลางกรุง’ ของ ฌอง-เซบาสเตียง โฟร์  ล้วนทรงพลัง ทรงศักดิ์ และนิ่ง ทั้งที่มันชุ่มโชกด้วยความรุนแรงและการดิ้นรนราวเสียสติ  ไม่น่าแปลกใจ  ในเมื่อคอนกรีตที่เทลงบนผืนแผ่นดินและก่อตัวขึ้นเป็นตึกสูงนั้น  มาโดยวิถีที่เปี่ยมด้วยความรุนแรง

“ผมสนทนากับเมืองนี้…ซึ่งเล่ากล่าวถึงตัวมันเองและบรรดาผู้คนที่ก่อร่างสร้างมันขึ้นมา  เพราะถึงแม้ว่าจะไม่มีแม้แต่เงา[ของสิ่งมีชีวิตในภาพ]   ทุกหนทุกแห่งของเมืองนี้   มีรอยประทับบ่งบอกตัวตนของมนุษย์”

ไม่บ่อยเลยที่เราจะพบช่างภาพที่เลือกถ่ายทอดความเหงา โดดเดี่ยว เคว้งคว้างกลางกรุงเทพมหานครอันพลุกพล่านด้วยความไร้ชีวิต ปราศจากผู้คน  ในภาพถ่ายแนวตั้ง (vertical frame) ซึ่งทำได้ยากกว่าภาพแนวนอนที่นิยมกัน ฌอง-เซบาสเตียน โฟร์ ช่างภาพอิสระชาวฝรั่งเศส ใช้วิธีการนี้เพื่อถ่ายทอดชีวิต 4 ปี อันแปลกแยกและล้มเหลวทางการสื่อสารกับผู้คนของเมืองนี้  เพราะเขาพูดภาษาต่างชาติไม่ได้ ทั้งไทยและอังกฤษ

ผลงานภาพถ่ายสีแนวตั้งชุด “เดียวดายกลางกรุง” [Lonely in Bangkok] ของ ฌอง-เซบาสเตียนยังสะท้อนสายตาคนหลงทางในเขาวงกตแห่งป่าคอนกรีต ที่เต็มไปด้วยตึกสูง เสาตอหม้อรถไฟฟ้า และแผ่นป้ายโฆษณายักษ์ ซึ่งปิดบังสายตาและเส้นขอบฟ้า จนทำให้หลงทิศผิดทางได้ง่าย

“ไม่เคยมีเมืองไหนในโลก  ที่ช็อกระบบของผมด้วยความแตกต่างที่รุนแรงและรุ่มรวยอย่างนี้  กรุงเทพและภาพชวนอัศจรรย์ที่มันคลี่ออกให้เราพบเห็น  ถาโถมเข้าใส่จนเราคลื่นไส้และเวียนหัว  โดยที่ไม่เคยให้ความสะใจหรือพึงพอใจ… แน่นอนว่าผมต้องถ่ายภาพมัน   แต่ผมอยากจารึกมันด้วยความโดดเดี่ยวอันลึกซึ้ง”

ฌอง-เซบาสเตียน โฟร์ เกิดปารีส ปี 2512 ศึกษาการถ่ายภาพด้วยตนเอง และเริ่มอาชีพนี้อย่างจริงจังปี 2532 ผลงานของเขาคาบเกี่ยวระหว่างภาพถ่ายศิลปะและสารคดี ผลงานของเขายังได้รับการตีพิมพ์ในหนังสือพิมพ์และนิตยสารดังๆ อาทิ Le monde, Liberation, Elle และ The Independent เป็นต้น