A photographic exhibition by
Pahparn Sirima Chaipreechawit
5 March – 30 April 2016
[Opening party Sat 5 March from 6.30 – 9 pm.]
Beyond the romance and colonialism of travel photography and photo journalism is another Kathmandu, a valley of unseen things.
There are no earthquake scars, but the people in Pahparn Sirima Chaipreechawit’s singular vision of Kathmandu seem trapped, lost in an ancient maze, chasing their own shadow in a danse macabre. She has achieved this truth not through academic study of Nepali socio-political conflicts, but via some instinctive process of psychic osmosis.
In Kathmandu, she says, “I could feel myself becoming inextricably absorbed into the ancient bricks and stone.”
Pahparn Sirima Chaipreechawit (b. 1988 in Bangkok) graduated from Bangkok University Film School but soon turned her focus to still photography, exhibiting regularly since 2011. Best known for her work in black and white, with a classical sense of beauty and composition, intriguing perspectives, technical finesse with light and shade and intense tonality, which has become her signature.
ระบำตันตรา
นิทรรศการภาพถ่ายโดย
ผ้าป่าน – สิริมา ไชยปรีชาวิทย์
5 มีนาคม – 30 เมษายน 2559
(เปิดนิทรรศการ เสาร์ที่ 5 มี.ค. เวลา 18.30 – 21.00 น.)
เหนือดินแดนแสนโรแมนติกแห่งภาพถ่ายท่องเที่ยว และการมองโลกแบบจักรวรรดินิยมของภาพข่าว – สารคดี มีกาฐมาณฑุอีกมิติ ในห้วงหุบเขาของสรรพสิ่งที่มองไม่เห็น
ไม่มีแผลเป็นจากแผ่นดินไหว แต่เหล่าผู้คนในกาฐมาณฑุของ ผ้าป่าน – สิริมา ไชยปรีชาวิทย์ ดูเหมือนหนูขาวที่หลงละเมออยู่ในวงกตอันดึกดำบรรพ์ คอยไล่งับเงาของตัวเองราวกับร่ายรำอยู่ตามจังหวะของมหากาลา ภาคย์ยมพบาลของพระอิศวร
เธอสามารถเข้าถึงและบันทึกสัจธรรมนี้ มิใช่ด้วยการศึกษาค้นคว้าสถานการณ์การเมืองและสังคมของประเทศเนปาล แต่โดยผ่านกรรมวิธีของสัญชาตญาณ โดยการซึมซับทางจิต
ที่กาฐมาณฑุ เธอว่า “รู้สึกเลยว่าตัวเองอิน เหมือนถูกดูดเข้าไปในสถานที่มากๆ จนไม่สามารถเอาตัวเองออกมาได้จากอิฐและหินโบราณของมัน”
ผ้าป่าน – สิริมา ไชยปรีชาวิทย์(เกิด 2531) จบปริญญาตรี คณะนิเทศศาสตร์ สาขาภาพยนตร์ จากมหาวิทยาลัยกรุงเทพ แต่หันมาเอาดีด้านการถ่ายภาพนิ่ง โดยเริ่มแสดงงานมาตั้งแต่ปี 2554 ผลงานส่วนใหญ่เป็นภาพขาว-ดำ ซึ่งโดดเด่นในเรื่องการใช้มุมกล้องและการจัดองค์ประกอบภาพแบบคลาสสิก สวยงาม และชำนาญเรื่องการเล่นแสง-เงา ทั้งการสร้างน้ำหนักภาพเข้มข้นจนกลายเป็นเอกลักษณ์ของเธอ